Collégial et universitaire
McGill Model
Strengths-based nursing care: a collaborative approach
Prix : 32,95 $
Ajouter au panier
Auteurs :
Johanne Sauvé,
Danièle Paquette-Desjardins,
Yvon Brassard,
Catherine Pugnaire Gros
Translator: Catherine Browne
ISBN13 : 9782894703953
Copyright : 2019
Nombre de pages : 180
Présentation
How do you establish a trusting, collaborative relationship with a person and family? How do you discover their strengths and accompany them as their health situation evolves? McGill Model: Strengths-based nursing care: a collaborative approach reviews every stage of the nursing process, focusing on the central role of the person and family — whose responsibility for their own health is fully acknowledged — and the nurse’s role in accompanying them throughout the process. The book combines theoretical explanations with learning activities that show how the McGill Model shapes the nurse’s role in concrete terms. Tables and checklists summarize the material, while self-evaluation tools encourage both novice and experienced nurses to look at their practice from the point of view of the McGill Model.
Auteurs
Johanne Sauvé
Conseillère clinicienne en soins infirmiers à l’hôpital Marie-Clarac, elle possède
une expérience diversifiée en tant qu’infirmière clinicienne et conseillère
en milieu hospitalier et communautaire. Elle s’intéresse particulièrement
à la gestion des risques, à l’amélioration continue de la qualité ainsi qu’à la
prévention des infections.
» Tous les livres par Johanne Sauvé
Danièle Paquette-Desjardins
Infirmière, formatrice et consultante dans le réseau de la santé et des services
sociaux, elle a accompagné plusieurs équipes d’infirmières dans l’intégration
du modèle McGill à leur pratique professionnelle. Ses sujets d’intérêt sont la
collaboration avec la personne et sa famille, entre les membres des équipes
interprofessionnelles et entre les établissements.
» Tous les livres par Danièle Paquette-Desjardins
Yvon Brassard
M. Éd., D.E
Pendant près de 30 ans, il a œuvré dans le milieu de l’enseignement des soins infirmiers au collégial. Auteur de deux volumes sur la rédaction des notes d’évolution au dossier et d’un ouvrage sur les méthodes de soins, il a aussi participé à l’adaptation québécoise du volume Soins infirmiers (Potter & Perry, 1re et 2e édition), a assuré la direction pédagogique de la troisième édition Soins infirmiers – Fondements généraux
et a rédigé le Guide d'études qui l'accompagne.
» Tous les livres par Yvon Brassard
Catherine Pugnaire Gros
Professeure adjointe à l’Université McGill depuis 1986, infirmière conseillère
et clinicienne spécialisée à l’Institut Douglas, elle s’intéresse à l’application et
au développement d’une approche collaborative basée sur les forces. Également
consultante et chercheure, elle doit sa passion pour les sciences
infirmières
à ses mentors Moyra Allen, Florence Mackenzie et Laurie Gottlieb.
» Tous les livres par Catherine Pugnaire Gros
Table des matières
Chapter 1 Conceptual models and the nursing approach
1.1 Context and its influence on nursing practice
1.2 Conceptual models of nursing
1.3 The nursing process
1.4 Conceptual models and the nursing process: Differences and interconnections
Chapter 2 The McGill conceptual model
2.1 History and foundations of the McGill conceptual model
2.2 Concepts and major characteristics of the McGill Model
Chapter 3 The nursing process inspired by the McGill Model
3.1 How the McGill Model affects the nurse’s overall practice
3.2 Specific aspects of applying the nursing process
3.3 Tools to help you apply the nursing process in the spirit of the McGill Model
Chapter 4 Assessment: Collecting, analyzing, and interpreting data
4.1 Assessing the health concern: Phase 1 of the nursing process
4.2 The data collection stage
4.3 The data analysis and interpretation stage
Chapter 5 Implementation: Planning care and carrying out interventions
5.1 Phase 2 of the nursing process: Implementation
5.2 Planning care
5.3 Carrying out interventions
Chapter 6 Implementation: Evaluating outcomes
6.1 Evaluating outcomes
6.2 How the McGill Model guides the outcome evaluation stag